КРЕДИТЫ УКРАИНЫ
8 рoків тoму Німeцькo-Укрaїнський фoнд oтримaв пoзику від уряду Німeччини чeрeз Німeцький бaнк рoзвитку KfW. Мeтoю прoєкту булa підтримкa мaлиx тa сeрeдніx підприємств (дaлі МСП) в Укрaїні у питaнні фінaнсувaння інвeстицій тa рoзвитку інфрaструктури крeдитувaння МСП. Бюджeт прoєкту склaв 12 мільйoнів єврo.
Структурa прoєкту «Підтримкa мaлиx і сeрeдніx підприємств» пeрeдбaчaлa дві склaдoві: інвeстиційну, у вигляді пoзики в рoзмірі 10 мільйoнів єврo, тa кoнсультaційну, у вигляді грaнту в рoзмірі 2 мільйoнів єврo чтобы супрoвoджeння прoєкту. Сaмe злaгoджeнa рoбoтa нaд ними і стaлa зaпoрукoю успішниx рeзультaтів прoєкту.
Інвeстиційнa склaдoвa
Після кризи 2014-2015 рoків бaгaтo бaнків зрoзуміли, щo крeдитувaння виключнo вeликиx кoрпoрaцій виявилoся пoмилкoю. Тoді банки відновили кредитування МСП, які продемонстрували більшу стабільність та життєздатність у порівнянні з великими підприємствами.
Бригада Німецько-Українського фонду у співпраці з Франкфуртською школою фінансів та менеджменту розпочала роботу по-над новою кредитною програмою, яка мала зосередитись бери підтримці інвестиційних цілей МСП, пов\’язаних з модернізацією виробництва, що привело б прежде збільшення продуктивності праці.
На початку її реалізації заважала одна головна перешкода — відсутність можливостей хеджувати валютні ризики. Позика уряду Німеччини була деномінована в євро, тоді як українські МСП потребували коштів у місцевій валюті. Існувала також очевидна необхідність захищати банки та МСП від можливих валютних коливань. Рішення було знайдено вслед за рахунок підтримки Європейського Союзу, який надав кошти нате загальну суму 5 мільйонів євро исполнение) компенсації валютних збитків.
Завдяки 5 мільйонам євро фінансової підтримки від Європейського Союзу в рамках ініціативи EU4Business, вдалося запропонувати МСП довгострокові кредити в гривнях з процентною ставкою 14-15% річних. Слід зазначити, що получи и распишись момент розробки програми вартість кредитів получи банківському ринку становила приблизно 22-25% річних. Таким чином, підтримка Європейського Союзу була ключовою пользу кого високої популярності програми НУФ серед банків-партнерів та МСП.
Згодом впредь до програми приєднались Київська міська державна адміністрація, з якою було домовлено для спільну реалізацію Програми компенсації процентних став за кредитами МСП з міста Києва. Розмір компенсації склав 50% від номінальної процентної ставки, завдяки чому підприємці міста Києва отримали можливість залучення здешевлених кредитів чтобы реалізації своїх інвестиційних проєктів. В подальшому ця стандарт компенсації процентних ставок була використана іншими областями України, а згодом лягла в основу Державної програми «Доступні кредити 5-7-9%».
Консультаційна складова
Одночасно з розробкою кредитної програми братия Фонду за сприяння консультантів з Франкфуртської школи фінансів та менеджменту розпочала низку супровідних заходів ради розвитку системи мікрокредитування в окремих банках — «Укргазбанку» та «Ощадбанку».
«Варто зазначити, що серед багатьох експертів получи и распишись той час існував певний скепсис щодо правильності вибору цих банків, особливо Ощадбанку, який мав застарілу, архаїчну структуру та процедури прийняття кредитного рішення, яке досить сто тривало до 2-3 місяців, а во (избежание мікрокредитування ключовим фактором успіху є саме швидкість прийняття рішення», — розповів Валерій Майборода, уповноважений представник Фонду розвитку підприємництва.
Проте, личный состав Фонду взяла на себе відповідальність по (по грибы) консультування та підтримку банків. Ці зусилля було підкріплено великою зацікавленістю з боку керівництва «Ощадбанку» та «Укргазбанку», а також позицією консультантів, які змогли використати прославленный досвід щодо кредитування МСП у Німеччині та їх співпраці з німецьким Ощадбанком — Sparkasse Deutschland.
Як плод, на сьогодні Ощадбанк та Укргазбанк є незмінними лідерами з кредитування інвестиційних проєктів мікро-позичальників в рамках програми «Доступні кредити 5-7-9%», що є найкращим підтвердженням ефективності проведених консультаційних заходів.
Інституційна розбудова НУФ
К того, щоб забезпечувати масштабне кредитування МСП посредством банки-партнери, Фонд також мав удосконалити свої внутрішні процедури та процеси.
«Перш следовать все було запроваджено прозору інвестиційну політику з кредитування банків-партнерів. Оновлена інвестиційна політика стала проактивною, як з точки зору прийняття прозорих рішень щодо кредитування банків-партнерів, где-то і з точки зору розробки та запуску нових програм. У кооперації з консультантами ми значно скоротили часы прийняття рішень щодо фінансування банків-партнерів та запуску нових кредитних програм. Завдяки цим заходам, рівень трансформація коштів фонду в кредити банків-партнерів из-за результатами 2019 року склав 90,3% у порівнянні з 37% у 2015 році. Близ цьому рівень проблемних кредитів скоротився з 42,2% в 2015 році перед 0,2% у 2019 році», — пояснив Валерій Майборода.
Ради забезпечення ефективної діяльності Фонду, консультантами Франкфуртської школи фінансів і менеджменту була розроблена політика преміювання возьми базі чітких показників результативності НУФ відповідно раньше кращих світових стандартів та практик.
Результативність зазначених вище заходів з інституційної розбудови НУФ знайшла відображення у фінансових показниках роботи НУФ:
Найбільш важливим результатом роботи команди НУФ в рамках розбудови його інституційної спроможності став вибір Фонду Урядом України в якості платформи с целью реалізації Державної програми «Доступні кредити 5-7-9%» после ініціативи Президента України. Так, у січні 2020 року Німецько-український запас стає Фондом розвитку підприємництва.
«Упродовж останніх 5 років Бумага зробив якісний прорив, ставши агентом держави з впровадження програм підтримки МСБ. Успішне завершення проєкту «Підтримка МСП» сьогодні є прекрасним прикладом успішної співпраці між Європейським Союзом, урядом Німеччини та тепер вже ФРП», — заявив Курт Штрасссер, (директриса) KFW бюро в Україні.